۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۵۸۷۳۹
موافقان استیضاح آخوندی مطرح کردند؛

وجود فامیل‌بازی در وزارت راه | آخوندی کارایی لازم برای تصدی پست وزارت را ندارد

موافقان استیضاح آخوندی معتقدند که وزیر راه و شهرسازی دیگر کارایی لازم برای تصدی پست وزارت را ندارد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نوبت عصر روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه سال ۹۶ پارلمان در حال برگزاری است.

بخشی از اظهارات موافقان استیضاح آخوندی به شرح ذیل است:

علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در مقام موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود ‌آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.

وی افزود: هر روز شواهد متعددی از راه می‌رسد که این عدم کارآمدی را اثبات می کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی می کند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینی‌های لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگی‌ها را مشخص نکرده است.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: البته از قوه مجریه و وزارت راه و شهرسازی انتظار این بود که در این باره کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی بودند، مورد برخورد قرار می گرفتند که در این باره اقدامی صورت نگرفت. ما در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر با 800 تن بار همراه با صدها مسافر بدون اینکه دارای شرایط ایمنی باشد با قطار دیگری تصادف می کند و نتیجه آن کشته شدن 50 نفر می شود. حتی یک چکش در این قطار نبود که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.

بیگی تاکید کرد: دلیل اینها این است که صاحب کار بالای سر کار خود نیست. به ویژه در وزارت راه و شهرسازی که بخش عمده‌ای از فعالیت آن فعالیت اجرایی است و انتظار می‌رود وزیر پیگیری کند و موارد را بررسی کند. وزیر باید در هفته سفر داشته باشد و با سرکشی خود موارد را بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند. وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد، تصمیم گیریهای ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و آن وقت نتیجه آن سرخوردگی ملی می شود.

وی ادامه داد: حوادث غیرمترقبه دیگری به واسطه این عدم توجه اتفاق افتاد. ما شاهد زلزله‌، بارشهای اخیر، سانحه هواپیمایی بودیم که مردم حس می کنند اقداماتی در این خصوص در حوزه پیشگیری انجام نشده است. وقتی بحران واقع شده و مردم جان خود را از دست دادند، وزیر در جلسه رسیدگی در کمیسیون عمران مسئولیت مدیریت بحران را متوجه وزارت کشور می داند. اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم است. همه بسته شدن اتوبان‌های منتهی به پایتخت را شاهد بودیم. همه شاهد بسته شدن فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی بودیم. رسیدن قطار گرمسار به تهران 13 ساعت به طول انجامید. در خصوص پیشرفت پروژه ها هرکدام از ما نمایندگان می توانیم پروژه‌های زیادی را بشماریم که عدم برنامه ریزی صورت گرفته را حکایت می کند.

بیگی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که امروز مورد توجه است بحث مسکن است. ما 2.5 میلیون نیاز انباشته در خصوص مسکن داریم. البته دو میلیون هم واحد خالی داریم که به درد مستضعفین نمی خورد. با روشهای مختلف می توانیم این 2.5 واحد را در بازار مسکن عرضه کنیم. البته کسی نیست که این برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد. وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است. کشور هنوز یک طرح جامع مسکن ندارد. مواردی مانند پراکندگی این نیازها، تامین منابع مالی، احیای بافتهای فرسوده. اصلا هنوز مدلی برای احیای بافت فرسوده نداریم. برنامه ریزی ما برای مسکن مردم به خصوص جوانان چیست؟

نماینده مردم تبریز خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کنید. اگر در این پنج سال یک واحد مسکن اجتماعی ایجاد شده به مردم نشان دهید. شما از صندوق یکم صحبت می کنید. صندوق یکم چه می گوید؟ اینکه واجدین شرایط مسکن 40 میلیون سپرده‌گذاری یکساله انجام دهند و دریافت وام 80 میلیونی انجام شود. طبق بررسی‌های بانک مرکزی ارزش سپرده‌گذاری‌های یکساله تنها پاسخ 30 درصد آن وام دو برابر را می دهد. 70 درصد مابقی باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر داده شود. اینها از دلایل ناتوان ماندن مسکن مهر است.

وی در این خصوص ادامه داد: منابع مسکن مهر صندوق یکم شده و امروز شاهد 400 هزار مسکن مهر نیمه تمام هستیم. تکمیل این 400 هزار واحد، یک میلیون شغل ایجاد می کند استناد من از بیان این 400 هزار واحد از مصاحبه آقای مهرآبادی قائم مقام وزیر است. با این تفاسیر ما طرح جامع مسکن نداریم.

بیگی در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادعا کرد: آقای وزیر شما از همان ابتدا در حوزه برنامه ریزی ناتوان بودید. بافت فرسوده آنقدر بلاتکلیف است که رئیس‌جمهور خودش ورود می کند. آقای وزیر اگر آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید. شما نتوانستید عملکردی از خودتان ارائه دهید. شما سهم یک آقایی از دولت هستید. چرا باید تاوان ناکارآمدی شما را مردم بدهند؟ مردم روستاهای ویران شده از جمله سرپل‌ذهاب چه گناهی دارند وقتی شما مشغول شرکت‌ها و فرزندان خود هستید؟ تعجب می کنم  دولت آبروی خود را در سبد چنین فردی گذاشته است.

آقای آخوندی مردم را فدای مسؤولیت خود نکنید

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح آخوندی گفت: قبل از اینکه من در مورد لزوم استیضاح آقای آخوندی مطلبی عرض کنم سوگندی که در آغاز کار به مجلس شورای اسلامی خورده‌ایم را یادآور می‌شوم. ما طبق اصل 67 قانون اساسی باید پاسدار حریم انقلاب و دستاوردهای مردم باشیم. امانتدار مردم بوده و به استقلال و اعتلای کشور و همچنین خدمت به مردم پایبند باشیم.

وی ادامه داد: جناب آقای وزیر عاملی که سبب شد من به استیضاح شما رای بدهم همین سوگند بود. نمایندگان آگاه هستند که طبق این سوگند باید حافظ منافع مردم باشیم. متاسفانه برخی افراد در جلسه رای اعتماد وعده‌ها و برنامه‌هایی ارائه می‌کنند که به آن عمل نمی‌کنند. یکی از آنها آقای آخوندی است.

مرادی گفت: آقای آخوندی شما در طول سابقه وزارت خود چند بار با نمایندگان مردم برای حل مشکلات جلسه گذاشتید. کدام یک از مشکلات مردم را حل کردید.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس ادامه داد: وزیر باید فردی فداکار باشد اما آقای آخوندی به جای آنکه خود را فدای ملت کند مردم را فدای رسیدن به اهداف خود می‌کند. هر سال 16هزار الی 17 هزار کشته جاده‌ای داریم چه کسی باید پاسخ دهد؟ مسئول مستقیم آن شخصی غیر از وزیر راه است؟

وی تصریح کرد: در سانحه هوایی اخیر هم خانواده‌های زیادی داغدار شدند در دریا هم که به ظاهر ایمن‌تر است سانحه داشتیم و چند تن از هموطنان خود را از دست دادیم. سوانح ریلی هم بی‌نصیب از حوادث نبوده است. همه این مسائل از عدم توانایی آقای آخوندی در کنترل سیستم تحت امر خود سخن می‌گوید.

مرادی گفت: با همه این مشکلات فراوان بهتر است نمایندگان این موضوع را جدی بگیرند زیرا در برابر خدای متعال و همه مردم عزیز ایران مسؤول هستیم.

کارنامه آخوندی خون آلود است

نادر قاضی‌پور در ادامه در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: امروز مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام می‌دهد و ملت ناظر عملکرد ما نمایندگان است که برای سومین بار استیضاح آقای آخوندی را مطرح می‌کنیم. در حکومت اسلامی شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافی‌گرایی و احقاق حقوق محرومان و کارگران با مدیران حکومت است.

وی در ادامه گفت: در قاموس حکومت امام علی (ع) همواره اصل این بود که حق با مردم است. گویی همیشه فرمانداران متهم بوده مگر اینکه خلافش ثابت می‌شد. در سیره آن حضرت به محض اینکه کوچک‌ترین شکایتی از سوی ضعیف‌ترین فرد از یک مسئول می‌شد ایشان دیگر آرامش نداشته و در این زمینه تحقیق می‌کردند و در صورت ثابت شدن درستی شکایت، شدیدترین برخورد را با آن کارگزار می‌کردند.

قاضی‌پور افزود: ‌در حکومت علوی کارگزاران نه خود باید اهل اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی باشند و نه با چنین کسانی ارتباط داشته باشند. گویی اشرافی‌گری ویروسی بسیار خطرناک است که همگان خصوصا مسئولان حکومت باید بیشتر از آن اجتناب کنند. آقای آخوندی بحث امروز ما شرکت‌های بی‌شمار و پیمانکارها و خانواده و شرکای شما نیست، بحث حلال و حرام بودن است. بحث ویلای لواسانات است. آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد که میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بوده‌اند، میلگردها به لواسانات برده می‌شد در حالیکه شما وزیر مسکن و شهرسازی بوده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: اگر امروز امام علی (ع) در بین ما بود و با برخی از صاحب‌ منصبان سخن می‌گفت، آیا زد و بندها و رانت‌خواری‌ها و دزدی‌ها و بازی با بیت‌المال و خرج کردن آن در مقاصد شوم و پایمال کردن حقوق مظلومان را تحمل می‌کرد؟ امام مستضعفان نیز در خصوص خوی اشرافی‌گری مسئولین دولتی اظهارات محکمی داشتند. ایشان گفتند آن روزی که دولت ما توجه‌اش به کاخ‌نشینی جلب شود آن روز باید فاتحه دولت و ملت را خواند. آن روزی که رییس‌جمهور خدای نکرده از کوخ‌نشینی بیرون رود و به کاخ‌نشینی توجه کند آن روز انحطاط برای ایشان و کسانی که با ایشان در ارتباط هستند ایجاد می‌شود. ایشان فرمودند من طبقه برج‌نشینان را از کاخ‌نشینان بالاتر می‌دانم، اگر لایق مقایسه با شما باشم.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: آیا رواست با چنین اوضاعی که از کاخ‌نشینی آمده عده‌ای زمامدار امور و قدرت باشند و بالاخره روزی می‌رسد که ظالم باید حق مظلوم را ادا کند اما چه بد روزی است که ظالم در ظلم خود مدهوش شود که حتی خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد. ملت عدالت می‌خواهد، اتاق بزرگ وزیر نمی‌خواهد. ملت کار می‌خواهد. خوی اشرافی‌گری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. آن زمانی که ریل‌های راه‌آهن ارومیه با جنس بی‌کیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوب‌آهن اصفهان افول کرد بیانگر آن است که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازاده‌ها فکر می‌کند.

وی تصریح کرد: اینجاست که تولید ملی فلج می‌شود و کارگران بیکار می‌شوند و چه زیبا فرمود امام (ره) که راس امور وکلای از طبقه محرومان باشند و در فکر رفاه آنها باشند نه از سرمایه‌داران و زمین‌خواران که تلخی محرومیت را نمی‌توانند بفهمند. ما در برابر جان‌باختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جاده‌ها مسئول هستیم. هنوز زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند. اکنون که پشت این تریبون قرار گرفته‌ام اعلام می‌کنم که در حال حاضر کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران‌شان شدند.

قاضی‌پور گفت: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهیم. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست. چرا باید به ایشان اجازه ادامه کار داد؟ آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است. آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشته‌اید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. سال 95 بدترین آمار پول‌رسانی در تولید مسکن بوده است، چرا شما به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ آقای آخوندی متوجه شده‌اید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما داده است؟/856/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات